هور نیوز

پایگاه اطلاع رسانی واحد مقاومت بسیج انقلاب اسلامی

هور نیوز

پایگاه اطلاع رسانی واحد مقاومت بسیج انقلاب اسلامی

چهارشنبه, ۱۶ بهمن ۱۳۹۲، ۱۰:۴۶ ب.ظ

فناوری هسته‌‌‌ای ایران قابل مذاکره نیست

گفتارنیوز: محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان، امروز (چهارشنبه) طی کنفرانس خبری با ایاد مدنی، دبیرکل سازمان همکاری‌های اسلامی، در پاسخ به سؤال خبرنگاری درباره اظهارات وندی شرمن، معاون وزیر خارجه آمریکا، در جلسه استماع کنگره گفت: "البته سخنگوی وزارت امور خارجه در این باره اعلام موضع کرده و همچنین رئیس‌جمهور آمریکا نیز در نشستی اخیراً بیان کرد که آمریکا آرزوهایی دارد اما این آرزوها شدنی نیست؛ به همین دلیل به‌دنبال گفت‌و‌گو با ایران و دستیابی به راه‌حلی بر اساس واقعیات است. بهتر است خانم شرمن نیز هر از گاهی این واقعیات را مرور کند و از این صحبت‌ها اجتناب کند حتی اگر برای مصرف داخلی باشد".

وی تأکید کرد: "صریحاً اعلام کرده‌ایم که فن‌آوری هسته‌ای ایران قابل مذاکره نیست و بحث‌ها درباره تأسیسات ایران نیز بی‌مورد است. جمهوری اسلامی ایران از طریق مذاکره و رسیدن به فهم مشترک به‌دنبال رسیدن به راه‌هایی است که اهداف صلح‌طلبانه خود را برای کسانی که تمایل دارند آشکار کند. مردم ایران و طرف‌های مذاکره به‌خوبی می‌دانند که هیأت ایران ذره‌ای در احقاق حقوق ملت ایران کوتاهی نخواهد کرد".

وی افزود: "مطمئن هستم که طی مذاکرات نیز این امیال و آرزوهای طرف مقابل کنار گذاشته خواهد شد".

گفتارنیوز: شرمن دیروز (سه‌شنبه) در جمع سناتورهای آمریکایی گفته بود: "من نمی‌خواهم در ملأعام با ایران مذاکره کنیم، ولی ما دلیلی برای باقی ماندن فردو و رآکتور آب سنگین نمی‌بینیم. تعداد سانتریفیوژهای ایران هم موضوع دیگری است که باید در توافق جامع پاسخ داده شده کاهش یابد. ایران نمی‌تواند با سانتریفیوژهای پیشرفته که در لیست 14 نوامبر [23 آبان ماه] آژانس نیامده کار کند. ایران فقط می‌تواند سانتریفیوژهای با نوع مشابه را جایگزین کند، نه سانتریفیوژهای پیشرفته‌تر".

جین ساکی، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، روز گذشته (سه‌شنبه) در جلسه نشست روزانه خود با خبرنگاران در پاسخ به سؤالی درباره اینکه آیا جان کری، وزیر خارجه آمریکا، در دیدار با محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران، مسأله سوریه را نیز مطرح کرده است، مدعی شد: "ظریف، وزیر خارجه ایران، اعلام کرد که وی اختیارات لازم را برای بحث یا مذاکره درباره سوریه ندارد بنابراین این دیدار بر مسائل هسته‌ای متمرکز بود".

وی با اشاره به دیدار با کری گفت: "اعلام کردم که سیاست ما این است که با آمریکا فقط درباره موضوع هسته‌ای صحبت کنم نه‌اینکه آن‌چنان که برخی رسانه‌ها گفته‌اند اختیار ندارم. وزارت خارجه اختیار دارد درباره هر موضوعی با طرف‌های بین‌المللی گفت‌‌‌و‌گو کند اما با آمریکا و در مذاکرات دوجانبه حسب تصمیمی که گرفته شده‌ است تنها درباره مسائل هسته‌ای گفت‌وگو می‌شود".

 

موافقین ۱ مخالفین ۰ ۹۲/۱۱/۱۶
خادم الشهدا(مدیر اروندنیوز)

نظرات (۱)

واقعا مطلب خوبی بود خیلی توجیح شدیم

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی